torsdag 28 februari 2013

Lunchlektyr!

Jag brukar ofta krypa upp i soffan i lunchrummet efter matintaget med en bunt inredningstidningar. Ofta brukar dessa samlas på hög under längre perioder och bli sönderlästa från pärm till pärm i veckor innan jag är klar med dem.

Idag kände jag inte alls för de kommersiella inredningstidningarna utan rotade fram en kär bok som jag återkommer till ofta. Jag suger åt mig av alla de fina bilderna och texterna från funkisens glansdagar.
Boken " Funkis - Stilen som byggde Sverige " av Ingrid Sommar.

Bilder tagna med mobilen, därav kvaliteten..... från boken som visas längst ned i höger hörn.

Jag älskar formerna, kvaliteten på det material som användes förr i byggen.
Gediget trä, kakel, plåt och glas ihopsatt tidlöst och riktigt snyggt symmetriskt med raka, rena och vackra linjer.
Ögongodis minst sagt!

Idag fastnade jag för den Gul/blå reklamaffischen från 1935 ( längst ner till vänster ). Den handlar om den nya fria tiden, "fritiden" - de första lagstadgade semesterveckorna som svenskarna fick på 1930-talet.
Hur skulle man använda den nya fria tiden? Solsemester, sola och bada tyckte detta flygbolag Aerotransport. Inrikesflyg från Stockholm till Visby på endast 70 minuter för 45 riksdaler enkel! Ville man hem också då fick man totalt punga ut med 81 riksdaler! Tjusigt! ; )

Nej, nu får jag återgå till näringen........
Hoppas att lunchen har smakat!

/ L



Inga kommentarer: