torsdag 13 december 2012

Sankta Lucia...

..... kul att vara sjuk på Lucia. Hosta, feber och apatiskt trött.... 

En fördel är dock att man kan se Luciamorgon på tv och sedan dra täcket över sig igen och sova.

Kände mig som en konservativ gammal tant när jag missnöjt muttrade mot tv:n att de hade rappare i kyrkan i Uppsala som hoppade in framför kören och " poff " där försvann julstämningen! 
De skall väl ligga i tiden och komma med lite nya idéer men näh.... inte ok! 
Tur att Helen Sjöholm var med, vilken röst!!! 

Nåväl, mysig frukost och tända ljus fick jag även om jag inte åt så mycket.... 

Maken är också hemma idag. Han är inte sjuk men det är lite lugnt just nu på jobbfronten tyvärr.. 
Han har skaffat sig ett plogblad till fyrhjulingen så nu är det bara roligt att " skotta " snö! 
Tar mig en ny Vicks och tittar på från den varma insidan...bättre än tv ju.


Passar på att njuta lite extra av julpyntet som är framme. Dessa söta mini klassiker fick jag av farmor. Det är nästan så att man hör små klapprande steg på bordet - kan det vara febern som talar? 


Små smala ljus passar i dessa. Tror att de kallas för julgransljus. De brinner snabbt ner dock och av det svarta att döma så har farmor glömt ljusen ett flertal gånger, aj aj! 
Tror att jag har dem framme utan ljus... de är fina så också! : )


Små tomtar gör sig fint vid den gamla ljusstaken ( även denna kräver julgransljus ) som jag hittade på loppis i somras. 
Den större tomten är nog av äldre sort och hittades i en låda från makens morföräldrar. Himla söt tycker jag. 
De två mindre är ett resultat av en pyssel kväll jag hade förra julen. Tomtarna är från Panduro och jag målat. Pillrigt som bara den men kul. 
Gjorde att gäng som placerades på julafton vid varje plats på julbordet förra året. 
Två fick komma fram i år.


Avslutningsvis en bild från köksfönstret. Apelsin upphängd och proppad med nejlikor, glöggen står redo. Skall bara bli lite piggare först.... host host! 


Glad Lucia på er! 

Inga kommentarer: