måndag 31 oktober 2011

Happy Halloween! 

Halloween är en högtid som firas den 31 oktober ( i USA iallafall ), här i Sverige är det lite olika.
I år är ju den 31 oktober en måndag så jag gissar att många firade nu i helgen som var eller kanske kommande helg 5-6 nov.
Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland. Via USA, dit många irländska emigranter kom under 1840-talets svält- och nödår.
Den kom (genom hård marknadsföring av detaljhandeln) till Sverige i början av 1990-talet.
Som bekant firar man ( eller främst barn då... ) Halloween genom att klä ut sig i läskiga kostymer och gå runt bland grannar för att be om "bus eller godis" ( trick or treat ).
Detta påminner lite om påsken med påskkärringar som finns i Sverige.
Firandet omsätter varje år cirka en miljard kronor i Sverige ( enligt Wikipedia ).
Själv var min stortid i Halloween firandet just runt 1990-talet då vi var ett tjejgäng som varje år hyrde ett dagis i trakterna där vi bodde och hade en stor Halloweenfest, vi var i början av tonåren och det var en stor höjdpunkt i livet just då kom jag ihåg. Sedan dess har jag faktiskt bara varit på en Halloween fest i vuxen ålder som jag själv arrangerade ihop hemma i dåvarande radhuset. Väldigt lyckat och jag är mycket imponerad över hur folk engagerade sig i sin utklädning! Jag såg framför mig 90 talet där alla tjejer var häxor och killarna hade " blod " i ansiktet och svarta kläder. Nu hade folk hyrt kostymer och några hade t om suttit flera timmar hos en make up artist och blivit sminkade till o-igen-kännande. Lite sugen är jag faktiskt på att arrangera en till nu när man bor i hus och har mer utrymme. Får suga på den karamellen tills nästa år tror jag....
Då vi har landställe på Öland blir det pumpor varje år ändå till Halloween från Ölands skördefest. Dessa pryder både receptionen på mitt jobb samt hemma i vardagsrummet.
Det finns en enorm mängd av olika varianter som både ser konstiga, fula och vackra ut. Tyvärr blev det inga stora " vanliga " pumpor för oss iår då det tydligen varit ett dåligt skördeår och de flesta ruttnar snabbt. Så vi får hålla till godo med dessa....







Inga kommentarer: